راهنمای کامل پیچ های شش گوش

لینک کوتاه : http://iscrew.ir/?p=7720h

هگز بولت چیست؟

پیچ های شش گوش (Hex bolt) یا شش ضلعی نوعی پیچ رزوه دار هستند که با سر شش ضلعی شان مشخص می شود. پیچ‌های شش گوش می‌توانند به طور کامل یا نیمه رزوه‌دار باشند (دارای یک ساقه بدون رزوه در امتداد قسمتی از بدنه) و برای استفاده در طیف گسترده‌ای از کاربردها و معمولاً ماشین‌آلات و ساختمان‌ها، مناسب هستند.

این پیچها در طیف های مختلفی از انواع، اندازه ، مواد و پوششها در دسترس هستند و به شما آزادی و انعطاف برای انتخاب بهترین پیچ مرتبط با کار یا کاربرد خاص فراهم می کنند. پیچ های شش ضلعی به دلیل شکل خاص سرپیچ، گاهی اوقات به عنوان پیچ های سر شش گوش یا پیچ های شش ضلعی نیز شناخته می شوند.

پیچ های شش گوش برای چه مواردی استفاده می شود؟

پیچ های سر شش گوش همه کاره و قابل انطباق هستند و آنها را برای مصارف مختلف در طیف وسیعی از صنایع و کاربردها مناسب می کند. نمونه استفاده از این نوع پیچها برای چوب، فلز و بسیاری از محیط ها و کاربردهای دیگر است.

آنها خواص کششی قوی ارائه می‌دهند و اکثر انواع استاندارد را می‌توان در مکان های مختلف (بسته به جنس و نوع) استفاده کرد. در نتیجه، پیچ‌های شش گوش یک انتخاب اصلی پرکاربرد هستند.

کاربرد اصلی پیچ شش ضلعی

این پیچ ها برای محکم کردن و تثبیت کارهای سنگین است. و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
پروژه‌های ساختمانی
حین نصب و تعمیر و نگهداری ساختمان‌ها، پل‌ها و زیرساخت‌های راه سازی
مجموعه ماشین آلات
کارهای نجاری مانند بستن قاب ها
کاربردهای مهندسی
خودروهای سبک و سنگین

مقاله مرتبط : پیچ ها

هگز بولت ها چگونه کار می کنند؟

پیچ‌های شش گوش بسته به نوع کاربرد، می‌توانند در سوراخ‌های از پیش قلاویز شده (pre-tapped holes) یا با مهره‌ها (Nuts) استفاده شوند. سپس می توان آنها را با استفاده از طیف وسیعی از ابزارها از جمله مجموعه سوکت ها، آچارها، بوکس های شش گوش و آچارهای ضامن دار سفت کرد.

سر شش ضلعی شکل این اطمینان را می دهد که به راحتی می توان پیچ های شش گوش را از زوایای مختلف با استفاده از انواع مختلف ابزار گرفت. این باعث می شود که نصب و برداشتن آنها یک فرآیند ساده باشد و همچنین اطمینان حاصل شود که باز کردن یا سفت کردن پیچ های شش گوش پس از قرار گرفتن در محل آسان است.

انواع پیچ شش وجهی

انواع مختلفی از پیچ‌های شش گوش موجود است که هر کدام برای کاربردها و محیط‌های مختلف مناسب‌تر هستند. پیچ‌های شش گوش را می‌توان به روش‌های مختلفی دسته‌بندی کرد – عمدتاً اندازه آنها، جنس یا پوشش استفاده شده در ساخت آنها، و اینکه آیا آنها به طور کامل یا جزئی رزوه‌دار هستند.

بخش‌های بعدی جزئیات بیشتری را در مورد برخی از انواع کلیدی این پیچ‌ها ارائه می‌کنند و به شما دانش لازم را برای تصمیم‌گیری کاملاً آگاهانه برای خرید می‌دهند.

رزوه پیچ‌های شش گوش (Hex Bolt Threading)

رزوه ساختار مارپیچی است که بدنه اصلی پیچ را تشکیل می دهد. از نیروی چرخشی استفاده می کند تا پیچ را محکم و ایمن در جای خود بچرخاند و به ورود و خروج راحت تر مواد به داخل کمک می­کند و در عین حال چسبندگی بیشتری را فراهم می کند.

.

.

پیچ تمام رزوه

پیچ تمام رزوه (Fully-Threaded Hex Bolts)

پیچ های شش گوش تمام رزوه شده از انتهای پیچ درست تا سر رزوه می شوند. آنها برای استفاده در کاربردهای بست های سنگین ایده آل هستند و برای نصب در سوراخ های از پیش رزوه ای مناسب هستند. پیچ های شش گوش تمام رزوه ای که به درستی نصب شده اند به گونه ای طراحی شده اند که فشار را در تمام طول پیچ پخش می کنند و سطح استحکام بیشتری نسبت به جایگزین های نیمه رزوه ای ارائه می دهند.

.

.

پیچ نیم رزوه

پیچ نیم رزوه (Fully-Threaded Hex Bolts)

پیچ های شش گوش نیمه رزوه ای فقط از قسمتی از طول پیچ تا انتها رزوه می شوند. یک ساقه بدون رزوه به قسمت رزوه دار و سر پیچ متصل می‌شود. پیچ و مهره های نیمه رزوه ای سطوح بالایی از مقاومت را ایجاد می کنند. کشش روی قسمت بدون رزوه ساقه با طراحی که تضمین می‌کند آن بخش فاقد نقاط ضعیف است، جلوگیری می کند.

جنس پیچ شش گوش (Hex Bolt Materials)

پیچ های شش گوش معمولاً از فولاد یا فولاد ضد زنگ ساخته می شوند. در حالی که برخی از تولید کنندگان پیچ هایی از مواد دیگر را ارائه می‌دهند، پیچ های شش گوش فولادی و فولادی ضد زنگ معمولی هستند.

علاوه بر این، پوشش‌ها و پرداخت‌های متفاوتی در دسترس هستند. اینها کیفیت ها و ظاهرهای مختلفی را به منظور مطابقت با طیف گسترده ای از برنامه ها ارائه می دهند.

روکش های رایج پیچ شش گوش عبارتند از:

روکش روی روشن (Bright zinc-plated)

روکش روی (Zinc hex bolt)

پاک شده غیرفعال (Clear passivated)

اکسید سیاه (Black oxide)

ساده (Plain)

مقاله مرتبط : پوشش دهی پیچ ها و فلزات

.

پیچ شش گوش فولادی

پیچ شش گوش فولادی (Steel Hex Bolts)

فولاد در استحکام ها و درجه های مختلف موجود است – استانداردهای معمولی برای پیچ های شش گوش فولادی شامل فولاد EN8 و فولاد EN16 است. به عنوان یک دستورالعمل، هر چه این عدد بیشتر باشد، فولاد قوی تر است.

.

پیچ شش گوش استیل ضد زنگ

پیچ شش گوش استیل ضد زنگ (Stainless Steel Hex Bolts)

فولاد ضد زنگ یکی دیگر از گزینه های محبوب برای پیچ های شش گوش است که به دلیل ویژگی های قوی مقاوم در برابر خوردگی آن است. پیچ های شش گوش ساخته شده از فولاد ضد زنگ را می توان در کاربردهای داخلی یا خارجی استفاده کرد، اما فولاد روکش روی یکی دیگر از جایگزین های رایج است که به خوبی برای مصارف داخلی مناسب است.

.

پیچ شش گوش برنجی

پیچ شش گوش برنجی (Brass Hex Bolts)

 همچنین ممکن است پیچ های شش گوش ساخته شده از مواد دیگری مانند برنج را پیدا کنید، اما این کمتر رایج است. اگرچه برنج سطح بالایی از مقاومت در برابر خوردگی را ارائه می دهد، اما معمولاً گران تر است بنابراین اغلب به نفع فولاد نادیده گرفته می شود.

اندازه های پیچ شش وجهی

انتخاب پیچ شش گوش با اندازه مناسب برای کار شما مهم است و فاکتورهای مختلفی برای اندازه گیری ابعاد و اندازه پیچ شش گوش باید در نظر گرفته شود. این موارد به شرح زیر است:

طول پیچ (از انتهای پیچ تا زیر سر اندازه گیری می شود) (length)

سایز پیچ (معمولاً با استفاده از اندازه‌گیری متریک ISO یا اندازه‌گیری به سبک M) (Thread size)

گام رزوه (تعداد رزوه در هر اینچ – هرچه پیچ ریزتر باشد، رزوه در هر اینچ بیشتر و گام رزوه بالاتر است) (Thread pitch)

سیستم اندازه رزوه متریک ISO به طور گسترده در سراسر جهان استفاده می شود. این یک استاندارد بین المللی مفید برای اندازه گیری اندازه رزوه در مجموعه ای از انواع مختلف پیچ و مهره است. هر اندازه با حرف “M” و با یک عدد نشان داده می شود. این عدد نشان دهنده قطر بیرونی نخ است که بر حسب میلی متر اندازه گیری می شود. به عنوان مثال، یک پیچ شش گوش با اندازه رزوه M8 دارای قطر بیرونی 8 میلی متر است.

جدول اندازه هگزبولت ها

اکثر جداول اندازه پیچ‌شش گوش به محدوده خاصی از محصولات اشاره می کنند. در نتیجه، یافتن جدولی دقیقی که طیفی از انواع و اندازه های پیچ‌های شش گوش را پوشش می‌دهد، می‌تواند دشوار باشد. جدول اندازه پیچ شش گوش زیر به شما کمک می­کند تا به راحتی مناسب ترین محصول را برای نیازهای خود انتخاب کنید.

جدول اندازه پیچ شش گوش استاندارد DIN 931

جدول راهنمای کامل پیچ های شش گوش : این جدول بر روی پیچ و مهره های استاندارد DIN 931 تمرکز دارد (پیچ های شش گوش که دارای نیم رزوه  در طول بدنه هستند).

Thread Size Thread Diameter Threaded Shank Length (up to 125mm) Threaded Shank Length (125-200mm) Threaded Shank Length (200+mm) Head Width Thread Width
M4 0.7 14mm n/a n/a 2.8 7
M5 0.8 16mm 22mm n/a 3.5 8
M6 1 18mm 24mm n/a 4 10
M8 1.25 22mm 28mm n/a 5.3 13
M10 1.5 26mm 32mm 45mm 6.4 17
M12 1.75 30mm 36mm 49mm 7.5 19
M14 2 34mm 40mm 53mm 8.8 22
M16 2 38mm 44mm 57mm 10 24
M20 2.5 46mm 52mm 65mm 12.5 30

جدول اندازه پیچ شش گوش استاندارد DIN 933

جدول راهنمای کامل پیچ های شش گوش : این جدول، اندازه های اضافی برای استفاده با پیچ و مهره های استاندارد DIN 931 (پیچ های شش گوش که دارای ساقه کاملاً رزوه ای هستند) در نظر گرفته شده است.

Thread Size Thread Pitch Thread Width Head Width Radius Under Head
M12 1.75 17.5-18mm 7.5mm 0.6mm
M16 2 23-24mm 10mm 0.6mm
M20 2.5 29-30mm 12.5mm 0.8mm

12 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست